ronaldrentin-rwanda.reismee.nl

De kerkdienst in rwanda

Ook nu weer een mooie ontmoeting en een hartelijk welkom. We kwamen iets verlaat aan. Op dat moment stonden de moeders en studenten al te wachten op ons. Samen zijn we de kerk ingegaan waar al ongeveer 1500 mensen zaten. Op dat moment was de aanbiddng al in volle gang met een band en een groot koor. De dienst werd voor het grotere deel vertaalt. Na ongeveer een uur werden we welkomgeheten en mochten we op het podium komen. Daar werd door één van ons uitgelegd wat onze motivatie was van ons bezoek en dat we graag nog een voordracht wilden doen. Dat hadden we s morgens ingeleerd met zes man ik mocht ook mee doen. Het was een komisch stukje waarbij we eerst zongen wat zouden we willen zijn als we niet op het podium zouden staan. en vervolgens deden we om de beurt een beroep uitoefenen. Waarbij we bewegingen maakten en elkaar net niet raakten. Vervolgens begonde preek in het rwandees waar we natuurlijk niets van begrepen behalve het woord jesu. Toen de preek ongeveer 5 min onderweg was werden deb toneelgroep zes man geroepen of we dezelfde voorstelling nog een keer wilden uitvoeren maar dan. voor de kinderdienst ongeveer 50 kinderen. En dat was ook weer zogeweldig om van alle kinderen een knuffel te mogen ontvangen. De film volgt nog. Na de dienst hebben we nog met de moeders en studenten gegeten erg mooi om te zien dat ze zichzelf dan niet te kort doen met het opscheppen. Erg mooi ook datvwe allemaal onze sponsor moeders hebben ezien en de noden hebben gehoort. (ook jullie moeder) Na het eten hebben we met de moeders één op één kunnen bidden ieder in zijn eigen taal heel gaaf, Net of je met iemand aan het bidden bent in tongentaal. Na het afscheid en twee uurtjes relaxen zijn we vanavond in een restaurant wezen eten en werd er gedanst door een dansgroep met alleen maar dansers vanuit de kerk van vanmorgen. Morgen ochtend om 0700 een uurtje volleyballen met de mannen om vervolgens om 0900 de laarste devotion (overdenking) bij te wonen. S middags shoppen en om 2020 weer terug naar nederland. Erg fijn om weer mijn lieve vrouw en lieve kinderen te zien en voelen. Vandaag hadden we het er nog over achter elke sterke man staat een nog sterkere vrouw.

Coby en Rens

Hey Running Mzungu,
Geweldig wat je / jullie daar hebben gedaan. Diep respect voor jullie inspanningen onder tropische temperaturen! Te laat in een dienst komen, kan dat, Afrika heeft de tijd wij het horloge. Geniet er nog van; de kinderkopjes, de geur, het groen, de mensen. See you soon Mzungu!

lisette

moet er van glimlachen.
Ik vind het zo geweldig om te lezen wat je allemaal mee maakt. Ook blij dat je onze moeder en Eriya hebt gezien, het jongentje van de foto leeft dan straks ook echt een verhaal.
Fijn om te lezen dat iedereen achter je staat en dat het niet geeft dat je 7 kilometer niet hebt gelopen, het gaat om de 35 wel gelopen en het belangrijkst is. Met al je inzet van te voren, het ophalen van het geld, krijgen mensen een toekomst!!!
Ik denk steeds aan wat die man heeft gezegd, niks druppel op de gloeiende plaat, de druppel zal toch maar op jou vallen!!!!
Tot morgen, nog 1 nachtje roepen de kinderen.

Joke

veel mensen die trots op je zijn (en terecht). Je mag ook trots op jezelf zijn.Geweldig wat je hebt gedaan, niet alleen praktisch maar ook geestelijk.SUPER.
Geniet van de laatste uurtjes daar en dan weer genieten van je blanke gezin en vrienden.

Sonja

Wij zijn trots op jullie allevier !!!

Louw

Ronald, top prestatie man. in vele opzichten iets om trots op te zijn, petje af !!!