ronaldrentin-rwanda.reismee.nl

BEZOEK AAN SPONSOR KINDEREN EN REIS NAAR CENTER PARK RWANDA

Gisteren hebben we een bezoek gebracht aan een kindersponsor project waarin zo een 260 kinderen opgenomen. Na eerst een reis te hebben gehad van ongeveer een uur, waarvan de laatste 4 km ongeveer 10% slingerend omhoog ging. Wat sommige kinderen elke dag moesten lopen om op school te komen. Daar aangekomen werden we ook weer hartelijk welkom geheten met traditionele dans en zang. Even ethousiast alsof ze net begonnen waren. Ze haden alleen 11/2 uur moeten wachten omdat we dat te laat waren. Na het ontvangst zijn we bij twee sponsor kinderen langs geweest. Wat opviel was dat bij de bezoeken in de stad (moeders)de armoede groter leek. Neemt niet weg dat ook de gezinnen op het plate land het er erg zwaar hebben. Het eerste sponsor kind had nog 3 andere broetjes en zusjes. Het dubbele is is dat Compassion in de meeste gevallen maar 1 kind per gezin sponsort op deze manier kunnen ze veel meer gezinnen bereiken. Bijvoorbeeld de gezondheidszorg is wel voor het hele gezin. Bij het eerste kind viel het meteen op dat onze komst voorzien was, moeder had erg haar best gedaan om de kamer netjes te maken en op te leuken. wat ook op viel was het portret van een man aan de muur met een datum van2011 erbij. Bij navraag bleek haar man op 41 jarige leeftijd te zijn overleden. Ook zij had het zwaar om aan voldoende eten te komen. Ze had een klein stukje grond en de rest werkte ze op het land van iemand anders. Ze vertelde dat haar dochter na school kookte en een deel van haar huishoude deed ook ging zecsamen met haar broer water halen. We vroegen ofcze niet liever speelde maar dat was niet zo ze deed het met plezier 8 jaar oud was ze. Het tweede gezin lag wat verder van de weg af en had ook meer erf ze hadden een kleine plantage waar ze alleen zichzelf mee konden bedruipen. 2 keer op een jaar was de oogst (bananen) groter waardoor ze deze konden verkopen en daarmee watzeep e.d. konden kopen. We konden hier ook zien welk effect het sponsoren heeft doordat één. van de lopers deze familie als sponsorkind had. Zo vertelde de vader dat van de familie gift (€300) een ander kind naar de voortgezete school kon gaan. Ook had hij een extra gift gegeven toen hij twee jaar geleden ook al een bezoek had gedaan en bleek dat het dak lek was en deze was nu gerepareerd. Vandaag hebben we op de nieuwe locatie geslapen maar hier is het wat meer zoals ik van rwanda had verwacht koude douce salamander in de douche enz. vandaa gaan we de route verkennen en ik hoop vanavond wat meer foto, s op de site te krijgen. Iedereen ook bedankt voor jullie belangstelling ik zag dat de verhalen al meer dan 90 x zijn gelezen. word vervolgt!!